Sunday, September 15, 2019

Bakad sötpotatis med ärtkräm

Godmorgon godmorgon! Då var det åter måndag igen. Vilken måndagskänsla har du?

Jag har haft en skön helg med en blandning av härligt häng och god mat med vänner och familj, jobb och lite fix hemma. En lagom mix helt enkelt! Idag ska jag till sjukgymnasten och ikväll blir det föräldramöte.

Vidare så bjuder veckan på två kompisdejter, öppnis, babysim, massa kontorstid i helgen och säkerligen någon playdate och annat kul. Måste även införskaffa lite kläder till mig och barnen.

Bakad sötpotatis med grön ärtkräm

Bakad potatis har alltid varit en favorit för mig. Med någon god röra och sen en sallad till. Denna gång gjorde jag en ärtröra med bas i nötter och frön så den blir matig. Sen smaksatte jag den med wasabi för extra skjuts. Gottigott!

Bakad sötpotatis med grön ärtkräm

Bakad sötpotatis med ärtkräm (2 port)

Ingredienser
2 sötpotatisar
75 g naturella cashewnötter
25 g pumpakärnor
500 g gröna ärtor
2 msk olivolja
2 msk vatten
1 msk pressad lime
Örtsalt
1-2 tsk wasabi

Gör såhär
Nagga sötpotatisarna och lägg på en tallrik. Baka i mikron 7-8 minuter (vänd efter halv tiden).
Koka uppvatten och lägg i de frysta ärtorna. Låt de koka med 2 minuter innan du häller av vattnet och skölj de kalla.
Mixa cashewnötter med pumpakärnor ca 30 sekunder. Tillsätt sedan gröna ärtor, olivolja, pressad lime, wasabi och örtsalt. Mixa slätt och späd eventuellt med vatten till önskad konsistens.
Servera till den bakade sötpotatisen.

Bakad sötpotatis med grön ärtkräm

Inlägget Bakad sötpotatis med ärtkräm dök först upp på SandraCallermo.se - En matig livsstilsblogg!.



from SandraCallermo.se – En matig livsstilsblogg! https://sandracallermo.se/bakad-sotpotatis-med-artkram/
via vill ha trekant

No comments:

Post a Comment