Wednesday, October 28, 2020

Linsknäcke med frön

För mig är det lyx att ha hemgjort fröknäcke hemma. Jag älskar smaken och favoriten är att ta en bit med bregott, lagrad ost och gurka på kvällskvisten i soffan. Men den passar även utmärkt till ostbrickan med smakrika ostar och gärna en marmelad. Jag har gjort en del fröknäcke tidigare men nytt för denna gång är att jag hade i linser. Så därför kallar jag den linsknäcke med frön!

Linsknäcke med frön

Linserna gör knäcket härligt tuggigt och sprött. Och kom ihåg att inte snåla på saltet uppepå. Det höjer knäcket till nästa nivå. Jag förvarar mitt fröknäcke i en plåtburk i skafferiet och då håller knäcket väldigt länge. Jag gjorde mitt väldigt tunt vilket jag tycker är gott men det blev lite känsligt och gick lätt sönder när jag skulle bra på smör så nästa gång skulle jag göra det lite tjockare för enklare hantering.

Längst ner i inlägget finns recept på två till fröknäcken som jag har gjort som också är väldigt goda. Passar även utmärkt att ge bort när du vill ha något annat istället för blomma 🙂

Linsknäcke med frön

Linsknäcke med frön

Ingredienser
1 dl torkade röda linser
2 dl majsmjöl
1 dl havremjöl
0,5 dl chiamjöl
2 dl pumpakärnor
1 dl linfrön
1,5 tsk salt
1 dl rapsolja
4 dl kokande vatten
Flingsalt

Gör såhär
Skölj linserna och blötlägg minst 10 timmar. Skölj sedan av de och låt rinna av i en sil.
Sätt på ugnen på 125 grader. Blanda majsmjöl, havremjöl, chiamjöl, pumpakärnor, linfrön och salt i en bunke. Tillsätt linser och blanda. Häll sedan i rapsolja och kokande vatten och rör ihop. Låt stå ett par minuter.
Lägg bakplåtspapper på två plåtar och fördela halva smeten på varje plåt. Bred ut smeten (inte för tunt) och strö sedan på flingsalt. Grädda i ugnen ca 60 minuter och stäng sedan av ugnen och låt stå på eftervärme. Ta sedan ut och bryt i lagom stora bitar.


Fler recept på fröknäcke:

Fröknäcke med kummin

Fröknäcke med pumpafrön

Inlägget Linsknäcke med frön dök först upp på SandraCallermo.se - En matig livsstilsblogg!.



from SandraCallermo.se – En matig livsstilsblogg! https://sandracallermo.se/linsknacke-med-fron/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=linsknacke-med-fron
via vill ha trekant

No comments:

Post a Comment