Tuesday, November 3, 2020

Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter

Jag är ingen brödbakare men filmjölkbröd gillar jag ändå. Det är enkelt att blanda ihop och man slipper jästid. Detta recept fick jag inspirationen från Lifeatcore som är en fantastisk kvinna som inspirerar mig mycket. När man läser recept på filmjölksbröd är de ofta sötade med sirap men denna gång ville jag testa att söta det med dadlar som jag föredrar som sötning. Så jag mixade ihop de med filen när jag gjorde detta bröd – glutenfritt filmjölksbröd med valnötter!

Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter

Jag älskar verkligen valnötter i bröd. Det ger et nötighet och ett gott tugg. Jag serverade brödet till denna rödbetssoppa (som för övrigt blev Noels favorit som han tycker är “lika god som tacos”). Receptet på rödbetssoppan hittar du här.

I det hörbrödet har jag använt tre olika mjölsorter men om du vill kan du byta ut dessa mot en glutenfri mjölmix. Gör det du föredrar och håll det enkelt. Att baka eget bröd ska vara kul och effektivt om du frågar mig. Och jag älskar att slippa köpa köpebröd utan istället ge mig och barnen ett gott bröd med näring från frön och nötter.

Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter

Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter (1 bröd)

Ingredienser
5 dl filmjölk
1 dl urkärnade dadlar
2 dl havregryn
3 dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl
1 dl havremjöl
1,5 dl krossade valnötter
1 dl linfrön
0,5 dl solroskärnor
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat

Gör såhär
Sätt på ugnen på 175 grader. Lägg hälften av filen i en mixer tillsammans med dadlarna och mixa ihop. Blanda sedan ner resten av filen.
Ta fram en bunke och blanda ihop havregryn, bovetemjöl, mandelmjöl, havremjöl, krossade valnötter, linfrön, solroskärnor, salt och bikarbonat. Rör ner filblandningen.
Smörj en brödform och häll upp degen (som är ganska kladdig).
Sätt in i ugnen och baka 50-60 minuter.
Tips: byt ut de tre mjölsorterna mot samma mängd glutenfri mjölmix om du vill.

Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter

Inlägget Glutenfritt filmjölksbröd med valnötter dök först upp på SandraCallermo.se - En matig livsstilsblogg!.



from SandraCallermo.se – En matig livsstilsblogg! https://sandracallermo.se/glutenfritt-filmjolksbrod-med-valnotter/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=glutenfritt-filmjolksbrod-med-valnotter
via vill ha trekant

No comments:

Post a Comment