Tuesday, November 10, 2020

President Joe Bidens uppmaning: Behåll inte hoppet – sprid det

DAGG
President Joe Bidens uppmaning: Behåll inte hoppet – sprid det

Presidentvalet i en av världens mäktigaste nationer har nyligen fått en vinnare, Joe Biden. Det var ett speciellt viktigt val som grep tag i mig lite extra. Ett avgörande val för det framtida arbetet i vita huset.

vita huset
Att Joe Biden blev Amerikas nästa president satte en ny ton för arbetet i vita huset.

Jag minns glädjen jag kände när Barack Obama skrev historia och blev Amerikas första färgade president, men jag minns lika väl den växande känslan av oro när Donald Trump för fyra år sedan höll sitt segertal. Ett obehagligt ögonblick och ett tal som inte lyckades övertyga mig om att de fyra kommande åren skulle bli fantastiska. Det kändes inte som att rätt man var på rätt plats.

En trovärdig och pålitlig ledare

Inför årets presidentval kände nog många med mig sig mätta på en världsledare, som utan att blinka, förvränger sanningen, sprider lögner, gör märkliga utspel och ägnar sig åt elaka påhopp. Enligt min åsikt bör en president inte ägna sig åt att polarisera och vända människor emot varandra, att bit för bit demolera demokratin och ta sig rätten att ignorera både klimatkriser och mänskliga rättigheter.

Jag kände den 3 november en desperat önskan om förändring. Det kändes så angeläget att jag följt varje steg av denna rafflande valvaka. Jag följde varje nyhetsuppdatering och såg fram emot Marcus Oscarssons nästa briljanta inslag på tv4 och inläggen på hans egen Facebooksida. Jag överraskade mig själv med att ständigt kolla uppdateringar om delstaternas rösträkning och när sedan Joe Biden utropats till vinnare kunde jag inte missa segertalet, även om det hölls klockan tre på natten svensk tid. Kanske för att försäkra mig om att det verkligen var sant.

Kamala Harris och Joe Bidens segertal

Det blev två vackra tal om att samarbeta över alla gränser för att övervinna utmaningarna Amerika och världen står inför.

Kamala Harris inledde med ett fint tal om demokrati och om att bygga en bättre framtid. Hon hyllade alla de kvinnor som genom historien kämpat och offrat så mycket för alla kvinnors rättigheter. Handlingar som banat vägen för att en kvinna år 2020 äntligen får möjlighet att väljas till vice president i Amerika. Dessutom en kvinna med mixad etnisk bakgrund. Kamala Harris mamma är från Indien och hennes pappa är från Jamaica. Hon har skrivit historia men deklarerade i sitt tal:

-Jag må vara den första kvinna på denna post, men jag kommer inte att vara den sista.

Amerikanska vicepresidenter genom tiderna och senaste tillskottet Kamala Harris.

Jag kan inte låta bli att känna sorg när jag tittar på bilden över alla tidigare amerikanska vicepresidenter, och den tydliga avsaknaden av kvinnliga representanter i historien. Men jag väljer att se det från den ljusa sidan, att det nu äntligen blivit möjligt för fantastiska Kamala Harris att göra ett bestående avtryck. Hon talade till de som röstat på henne och Joe Biden:

And you delivered a clear message. You chose hope and unity, decency, science, and yes, truth!

Kamala Harris segertal

Joe Bidens talade sedan till nationen och övriga världen, om återförening, om att se människan och skapa samhörighet. Han hyllade alla de som gjort denna seger möjlig. Han beskrev med glädje den mångfald som finns bland väljarna och det amerikanska folket. En mångfald han ser som en styrka och något att värna om:

And to all those who supported us: I am proud of the campaign we built and ran. I am proud of the coalition we put together, the broadest and most diverse in history.

Democrats, Republicans and Independents. Progressives, moderates and conservatives. Young and old. Urban, suburban and rural. Gay, straight, transgender. White. Latino. Asian. Native American. And especially for those moments when this campaign was at its lowest — the African American community stood up again for me. They always have my back, and I’ll have yours.

I said from the outset I wanted a campaign that represented America, and I think we did that. Now that’s what I want the administration to look like.

Både Harris och Bidens tal utgjut förtroende och styrka. Fokus låg framåt med full betoning på possibilities – möjligheter. Biden uttryckte det vackert:

I ran as a proud Democrat. I will now be an American president. I will work as hard for those who didn’t vote for me — as those who did.

We must stop treating our opponents as our enemy.

We are not enemies. We are Americans.

Joe Bidens segertal

Ett hoppfullt budskap

Men kanske träffade mig Joe Bidens avslutande ord allra mest, för de påminde mig om det som gjorde att jag en gång startade denna plattform. Joe Biden avsluta sitt tal med en liten uppmaning han som barn fått från sina farföräldrar – Behåll inte hoppet, utan sprida det. En tänkvärd uppmaning.

Don´t keep the faith – spread the faith.

Om vi sprider hopp, de där positiva vibbarna vi känner inombords och kunskapen vi besitter, skapas även ett hoppfullt klimat runt oss. Det gör att fler vågar hoppas och tro på att vi tillsammans, på olika sätt, med våra olika kompetenser, begåvningar och förutsättningar, kan skapa en vackrare värld, bekämpa klimathot, stå upp för mänskliga rättigheter och vända negativ utveckling. I en värld med många betungande utmaningar behöver vi ljus och positivism för att orka fortsätta i rätt riktning. Vi måste helt enkelt hjälpa varandra att hålla hoppet uppe genom att dela med oss av det. Det var ur detta Dagg föddes och vi kommer att fortsätta sprida hopp genom positiva nyheter! Tack för att ni läser.

/Linda

 

President Joe Bidens uppmaning: Behåll inte hoppet – sprid det
lindatengvall



from DAGG https://www.magasindagg.se/president-joe-bidens-uppmaning-behall-inte-hoppet-sprid-det/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=president-joe-bidens-uppmaning-behall-inte-hoppet-sprid-det
via dejting app gratis

No comments:

Post a Comment