Monday, November 9, 2020

Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus

En av mina favoriter när dert kommer till lättlagad mat är rostad sötpotatis. Jag ÄLSKAR sötpotatis och den är perfekt när det får fin färg och lite segt yttre och mjukt inre. Så gott! Ibland gör jag bara sötpotatis och har i en sallad eller som tillbehör till något och ibland gör jag en plåt där jag lägger på mer grejjer jag gillar och har allt på en plåt. Jag tipsar om plåtmat längre ner i inlägget 🙂 Så idag tänkte jag bjuda er på ett mumsigt recept i form av en sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus.

Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus

Denna sallad består av gröna blad, sötpotatis, tomat och fetaost och en klick kanelhummus. Jag strödde även på lite salt frön då det alltid är gott med crunch. Hummusen räcker till mer än bara denna rätt såklart. Eller om du gör den till flera. Jag gör ofta dubbel sats för hummus klarar sig bra i kylen i många dagar och passar perfekt till morötter, som pålägg eller sås till mat.

Här får ni receptet!

Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus

Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus (1 port)

Ingredienser
0,5-1 sötpotatis (beroende på storlek)
50 g fetaost
Några småtomater
En näve gröna blad
Rostade salta frön

Kanelhummus:
3 dl kokta kikärter
1 msk tahini (sesampasta)
2 vitlöksklyftor
2 msk pressad citron
2 msk olivolja
1 tsk spiskummin
0,5 msk kanel

Gör såhär
Sätt på ugnen på 225 grader. Skär sötpotatisen i bitar och lägg i en ugnssäker form. Ringla över olivolja och krydda med salt, svartpeppar och eventuellt paprikapulver. Sätt in i ugnen ca 25 minuter så den får fin färg.
Under tiden kan du göra hummus. Lägg kikärter, tahini, vitlök, pressad citron, olivolja, spiskummin och kanel i en matberedare och mixa slätt. Smaka av med salt och svartpeppar.
Lägg gröna blad på en tallrik och lägg på den rostade sötpotatisen, halverade tomater, tärnad fetaost och kanelhummus. Toppa med salta frön.

Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus


Mer plåtmat:

Sötpotatisplåt med quinoa och hummus

Pumpaplåt med grönkål, granatäpple och getost

Sötpotatisplåt med vaxbönor och saffranshummus

Pumpaplåt med kryddstekt halloumi

Inlägget Sötpotatissallad med fetaost och kanelhummus dök först upp på SandraCallermo.se - En matig livsstilsblogg!.



from SandraCallermo.se – En matig livsstilsblogg! https://sandracallermo.se/sotpotatissallad-med-fetaost-och-kanelhummus/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=sotpotatissallad-med-fetaost-och-kanelhummus
via vill ha trekant

No comments:

Post a Comment